Grafisk design och art direction

Restaurang Nola

Arbetet bestod av att ta fram namn, breif, grafisk identitet, samt kommunikation för en fiktiv restaurangkedja med fokus på ekologiskt och närproducerad hälsosam mat. Ett projekt under kursen Art direction på Berghs school of communication. Arbetet är fortfarande pågående. Kursen avslutas i december 2022.

Bilderna som används är från internet och är inte framtagna för varumärket, utan visar stilen och känslan det är tänkt att förmedla.

Digital brand manager

Ett pågående hela-tiden arbete, som innebär att jag är ansvarig för DreamLogistics varumärke och kommunikation. Både internt och externt. Jag jobbar med både de grafiska delarna och kommunikationen.

Se mer på: dreamlogistics.se
SoMe: instagram och linkedin

3d kommunikation ny-01.jpg
 
 
3d kommunikation ny-02.jpg

Visualisera kommunikation

Kartläggning av den interna och externa kommunikationen på byrån Ny. För presentation av vårt arbete gjorde vi posters och filmer med 3D animering för att visualisera det vi kommit fram till. Grunden i arbetet gjordes med hjälp av frågeformulär och intervjuer med personalen på Ny och som sammanställdes i textform. Ur texten växte sedan olika former fram som tillsammans symboliserar byggstenar i de olika kommunikationssätten internt och externt.

Art director: Caroline Dahl
3D designer: Clara Hertzberg
Projektledare och copy: Linnéa Nord
Byrå: Ny

Visingsö Open Water

Identitetsarbete för simupplevelsen Visingsö Open Water. Allt började med att Susanne Dalsätt ställde en fråga på sociala medier om någon var intresserad av att hänga med när hon skulle simma 3000 meter i Vättern utanför Visingsö. Nu fem år senare har det inte bara vuxit i antal deltagare utan även fått en visuell identitet, egna sociala kanaler samt en webbplattform för information och anmälan. Att skapa både det visuella, samt alla kanaler var ett projekt jag ansvarade för själv och arbetade med under min praktik på Ny, med stöd av webbutvecklare och projektledare.

Se film ovan för att se delar av mitt arbete och besök gärna www.visingsoopenwater.se

Art director: Caroline Dahl
Webbutvecklare: Daniel Melkersson
Projektledare: Pernilla Ljungbergh
Byrå: Ny

backamoo.png
kunskapen.png
 
IMG_2781 2.JPG
backamo2.gif
Web 1920 – 1.png

Backamo Handelsträdgård

Ibland stämmer inte den visuella kommunikationen med innehållet och bemötandet. Så upplever jag det med Backamo Handelsträdgård. Att deras sätt att kommunicera är mer på hobbynivå, några som gillar att ”pyssla” i trädgården och med blommor. Men bemötandet och den enorma kunskap de besitter vittnar om något större än hobbyflorister. Så i skoluppgiften "Gör en ny grafisk profil åt ett företag i Jönköping" tog jag mig an Backamo.

Identitetsarbete

Bra idag: Det som är bra idag är att det finns en symbol i deras logotyp som förstärker budskapet om vad de sysslar med. Profilen håller sig enhetlig i svart och vitt. De märker upp sina egna blomsterarrangemang med sin logotyp, visar tydligt vem som jobbar där med brandade arbetskläder och de är aktiva på sociala medier med ett bra gäng följare.

Problem: Att varumärket inte utstrålar den genuina kunskap och skaparglädje de besitter.

Lösning: Jag började med att researcha andra blomsterbutiker, florister och handelsträdgårdar. För att bilda mig en uppfattning kring marknaden. Sedan skapade jag en moodboard för att fånga in den känslan jag ville förmedla med den nya grafiska profilen. Jag utgick hela tiden ifrån att jag ville lyfta deras stora kunskap och goda service genom att skapa något som kändes stabilt. Ett företag att lita på, som ger trygghet.

Logotyp: Jag ville behålla en symbol i logotypen, och var tidigt inne på en växt med blad istället för blommor, eftersom det är en handelsträdgård som är öppen året runt. Kollade upp vintergröna växter och föll för murgrönan. Samtidigt jobbade jag fram meningen ”Där kunskapen står rotad och skaparglädjen växer” som är en omskrivning av en mening som finns på deras webb. Den blev själva grunden för känslan och budskapet i mitt arbete. Och utifrån den tänkte jag först att logotypen skulle stå på något som växer. Men valde sedan att tänka om, sätta symbolen över namnet, då det ger en mer positiv känsla av något som växer upp, att hela tiden sträva uppåt. Och sedan ge namnet ett stabilt men elegant typsnitt med sina breda och tunna linjer.

Till detta skapade jag ett mönster av symbolen i logotypen, och valde en färgsättning som ska förstärka känslan av växtkraft, liv, kunskap och skaparglädje. Symbolen, logotypen och mönstret tillsammans med färgsättningen skapar en enhetlighet som kan återkomma på etiketter, presentpapper, beställningslappar, klistermärken, informationslappar, påsar osv.

Till bildspråket tog jag fram några exempel på bilder till sociala media för att det också skulle kännas enhetligt med den grafiska profilen och inte sticka iväg för mycket.

Typsnittet till rubriker och kortare informationslappar valde jag Baskerville för en elegant känsla med dess seriffer, och till brödtext Open sans för en rak och enkel känsla ihop med rubrikerna. På företaget skrivs det inte jättemycket, därför valde jag typsnitt som är gratis för att det inte ska bli för krångligt att använda.

Grafisk design: Caroline Dahl
Utbildning: Grafisk design och kommunikation,
Södra vätterbygdens folkhögkola

IMG_4149.JPG

Portfolio

Innan min portfolio blev digital, och hamnade här på internet var den analog, en tryckt broschyr. Varför då, är inte det lite bakåtsträvande? Nja, jag tänkte såhär. När jag gick sista året på min utbildning inom grafisk design och kommunikation och alla i klassen skulle söka praktik, på ungefär samma ställen, så ville jag sticka ut. Så när alla i klassen gjorde en digital portfolio gjorde jag en tryckt, som jag sen slog in med svart sidenband, skrev ut mitt ansökningsbrev som jag la tillsammans med portfolion och postade i ett svart kuvert, med frimärken med illustrationer av svenskt mode. Allt var uttänkt in i minsta detalj. För det är så jag gillar att jobba. Och jag ville visa det på bästa sätt. Allt resulterade i en praktikplats på en av stans bästa designstudios: Ny studio.

Art direction, grafisk design: Caroline Dahl
Tryckeri: TMG Taberg

Next
Next

Set design